20. desember 2008

Tur til Madrid

Var i Madrid i forbindelse med jobben tidligere denne uken, og hadde en opplevelsesrik tur.


Anne kjørte meg til busstasjonen i Estepona, derfra var det buss til Málaga. Bussen gikk nøyaktig 2 minutter før tiden, fant fort ut at busser har lov til å kjøre på rødt lys her. Sjåføren hadde nok en fortid som Formel 1 fører. En annen teori er at sjåføren la opp kjøringen for å få tid til mange røykepauser, men turen som skulle ta 2 timer tok likevel 1 time og 40 min.

Reiste på business class med AVE - Spanias høyhastighetstog - 300 km/t gjennom nydelig landskap med snødekte fjell og endeløse sletter med oliventrær.

For å komme på toget må en gjennom sikkerhetskontroll og innsjekking. Dette er et resultat av ulike terroraksjoner de siste årene.

Turen fra Málaga til Madrid tok 2 timer og 40 min, med servering av varm mat og god vin underveis. Hadde god plass til å jobbe og internettdekning hele veien.

Bodde på et merkelig hotell som heter Eurobuilding 2, i en diger leilighet med 2 soverom, 2 bad, stue og kjøkken. Hotellet var gammelt og slitt, men greit nok. Møtte en kollega fra Paris-kontoret utpå kvelden og vi spiste en bedre middag.
Våknet litt før kl 7 av at lyset kom på . Det var liten jente som pludret og et barn som gråt. Så sto det plutselig en mann inne på rommet. Han ble ganske paff og gikk rett ut igjen. Var nokså søvning og skjønte ikke helt hva som skjedde, men stod nå opp og kikket ut i gangen. Der var det en hel familie på 3 generasjoner. Hadde låst døra fra innsiden, de hadde måtte ha fått låne en universalnøkkel fra resepsjonen for å komme seg inn.

Da de gikk ble det helt mørkt, de hadde tatt med seg nøkkelen min som stod i strømbryteren. Måtte springe ut i gangen iført minimalt med klær for å få den igjen.

Var ganske lite blid på hotellbetjeningen da jeg kom ned i resepsjonen , og nektet å betale for hotellrommet.

Det ble en brå og litt for tidlig start på dagen, men møtet senere på dagen gikk veldig bra.

På hjemturen var jeg på jernbanestasjonen i god tid - trodde jeg. Møtet var tidlig ferdig og billetten kunne endres. Måtte på billettkontoret å stille meg i kø for å endre billetten. Kølappsystemet var ute av drift og da det ble min tur etter ca en halvtime, var det mindre enn 10 minutter igjen til toget mitt skulle gå.

Hun som endret billetten sa at det var for sent, og at de hadde regler for slikt. Hun ga seg tilslutt og sa jeg måtte springe. Fikk ny billett 4 minutter før toget skulle gå.

Sprang som en helt, klatret over folk i rulletrappen, og passerte sikkerhetskontrollen på rekordtid. Stor var gleden da jeg så at det fortsatt stod "Immediate Boarding" ved innsjekken og at toget stod bare 20 meter unna. Men mannen i luka så på klokka og sa det var for sent, prøvde å disutere med han men til ingen nytte.

Da var det bare å stille seg i køen igjen, nok en halvtime gikk. Fikk så beskjed om at billetten bare kunne endres én gang. Kunne gå på servicekontoret å få et stempel og komme tilbake å kjøpe ny billett til 20% av prisen. Slapp heldigvis i stå i kø en gang til. Det var 2 timer mellom hvert tog til Málaga, så hadde god tid til neste.

I Málaga hadde jeg 9 minutter på meg til å komme fra toget til bussen. Måtte kjøpe billett på busstasjonen. Sprang inn og overbeviste de andre i køen om at jeg måtte få gå før dem. Kom meg på bussen til Estepona som sistemann. Da vi kom til Estepona måtte jeg kjøpe ny billett fra Estepona til Manilva. Det var samme bussen hele veien.

Det var en interessant tur...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hei!
Blir i godt humør av å lese på bloggen ders. Sånn en herlig måte å formidle dagene på. Det virker som dere har det kjekt. Kos dere :-)
Hilsen Siri

Gudmund Opgård sa...

Det var litt av en tur. Må ha nervene under kontroll , skal en være med på slikt. Det er ikke noe for oss fra "Sameland" Her gjelder regelen : "Kommer vi ikke i dag så kommer vi kanskje neste morra."

Hilsen pappa